Amikor 1996 nyarán megjelent az akkor már három éve összeállt Spice Girls bemutatkozó kislemeze, túlzás nélkül állítható, hogy új fejezet kezdődött a brit popzene történetében. Simon Fuller menedzser és Elliott Kennedy dalszerző zseniális popipari- és marketingérzékkel nem egyszerűen egy zenekart, hanem egy jelenséget kreált. A Fűszeres lányok ugyanis nem dróton rángatott tátika-babáknak készültek, hanem popikonoknak - és szempillantás alatt azzá is váltak, ami több tényező együttes hatásának köszönhető. Először is, a Spice Girls image-e a kilencvenes évek "követelményeihez" igazodott; a lányok hangos, zajos, vidám, színes társaság benyomását keltették, amelyben mindenki megőrzi és az összes lehetséges módon - öltözködés, hajviselet, vérmérséklet, beszédmodor, stb. - hangsúlyozza saját egyéniségét. Erre gyorsan ráérzett a sajtó, amely máig használatos, találó beceneveket aggatott rájuk: Mel B lett a Frászos (Scary), Mel C lett a Sportos (Sporty), Emma lett a Kicsi (Baby), Victoria a Puccos (Posh), Geri pedig a Vörös (Ginger) Spice. A Spice Girls tagjai ráadásul nem szilikonnal plasztikázott cicababák (bár Gerit érték ilyen vádak), hanem tulajdonképpen átlagos kinézetű brit lányok, ezáltal megfelelve a mindennapiság mint szépségideál kilencvenes évekbeli eszméjének (gondoljunk csak Kate Moss szupermodell fényes karrierjére). A Spice Girls üzenete tulajdonképpen világos volt: Lányok, előre, döntsétek meg a popipart manipuláló férfiak uralmát, és érvényesüljetek a magatok módján - nekünk sikerült! Azok kedvéért, akik esetleg nem vették volna ezt az egyébként minden hájjal megkent férfiak által sugallt üzenetet, nevet is adtak a mozgalomnak: Girl Power. Ezzel hosszú idő óta először szivárgott be ideológia a popzenébe - ami mindig is nyerő párosításnak bizonyult, elég a hatvanas évek hippie-utópiáit, vagy az ugyancsak kreált, hetvenes évekbeli punk-esztétikát említeni -, amit ráadásul már meglévő, ugyancsak "divatos" összetevőkből, mint például a feminizmus vagy az amerikai alternatív "rockcsajok" riot grrrl gyakran szó szerint) világba kiáltott jelszavaknál már csak a Spice Girls dalai hangzmozgalma, gyúrtak össze, és tompítottak egyfajta populista, jól hangzó, de semmit sem jelentő, és ami nagyon fontos, még a férfiak által is tolerálható szlogengyűjteménnyé. A Spice Girls pedig szorgalmasan szajkózta a"Girl Power-kánont", Madonnát és Margaret Thatchert állítva példaképül a brit szigetek, majd világ tinédzserlányai elé. A Girl Power nevében (Mel B esetében anak jobban - legalábbis a célközönség, a tizenévesek szempontjából. A Spice Girls dalai a Take That-i hagyományokat követve eleinte a brit popzene eszköztárát és a kommersz dance stílust elegyítették, ami mint alap a mai napig megmaradt, ám közben finoman-fokozatosan "becsúsztak" olyan "felnőttebb" hangzásokat is, mint a soul, vagy a hiphop. (Az első sláger, a pszeudo-rock Wannabe még az alternatív zenét kedvelő közönséghez is utat talált.) Ez a hangzás ma már sémaként működik a popiparban (ahogy az is, hogy a második album "érettebb", mint az első), a Spice Girls nyomán megszámlálhatatlan lány- és fiúzenekar nőtt ki a semmiből (B*witched, Honeyz, 911, Five, Steps, stb.), amelyek többsége sikeres ugyan, de már csak jól működő utánzatok, jelenség, poplegenda nem lesz belőlük, még akkor sem, ha idővel - a popipar generációváltási törvényeinek megfelelően - kiszorítják a Spice Girlst a piacról. Biztosan lesz olyan popzenekar, amelyik az első két lemezéből elad 32 milliót világszerte, amelyik három egymást követő évben vezeti a brit kislemezlistát karácsonykor, amelynek képe (bár ez már kevéssé valószínű) nyalókától kezdve cipőtalpon át robogóig többtucat terméken ott díszeleg majd, de ez már egy új évtized (-század, -ezred) zenéje; az 1990-es évek popzenéjét azonban a Spice Girls testesíti meg. A Spice Girls életműdíja, ha túlzás is, mindenképpen indokolt: egyrészt a brit popzenei ipar rengeteget köszönhet a lányoknak, másrészt ez a díj jól lezárja az 1990-es évek brit popzenéjét, arról nem is beszélve, hogy az együttes karrierjének első szakaszát is. Értelmezhető persze úgy is ez a kitüntetés, mint a szakma "elbocsátó szép üzenete", hiszen a Spice Girlsnek már tavaly is a végét jósolták, és Mel B, Mel C és Emma szólópróbálkozásai kapcsán - sokan kételkednek abban, hogy elkészül a várva-várt harmadik album. A legfrissebb hírek szerint elkészül, és a lányok az amerikai r'n'b stílust tették magukévá a lemezen. A népszerűségében és hatásában lépten-nyomomon a Beatleshez hasonlított Spice Girlsnek ez lesz az első önálló közös próbálkozása, mivel időközben megváltak a menedzserüktől: a világ feszülten várja, hogy a Fűszeres lányok valóban elboldogulnak-e férfiak nélkül. Ha nem, akkor sincs nagy baj: kiélhetik végre szólóambícióikat, dolgozhatnak a médiában, a popiparban, de akár szórakoztató központot is nyithatnak, mondjuk Spiceworld néven. |